Blog


news1

2021-10-31 18:41:16

Adwokat od kuchni - przygotowanie Klienta do rozprawy

W dzisiejszym wpisie zdradzę trochę "kuchni" mojej codziennej pracy, a tematem wpisu jest odpowiednie przygotowanie przeze mnie Klienta do rozprawy. Dlaczego to takie ważne?

Odpowiadając na powyższe pytanie, należy się moim zdaniem przede wszystkim postawić w sytuacji Klienta. Zdaję sobie sprawę z tego, że prowadzona przeze mnie sprawa dla większości moich Klientów stanowi pierwszy kontakt z sądownictwem. Nawet jeżeli tak nie jest, nie jest to ich codzienność, więc każda styczność z sądem wywołuje stres i niepewność. Według mnie moją rolą, jako adwokata, jest również odpowiednie podejście psychologiczne do Klienta i sprawienie, by z sytuacją, w której się znalazł, czuł się na tyle komfortowo, na ile jest to możliwe. 

Większość pracy przy prowadzeniu sprawy wykonywana jest przeze mnie bez udziału Klienta. Mam na myśli analizę sprawy, samo przygotowywanie pism, czy moje osobiste przygotowania do rozprawy. Nie wyobrażam sobie jednak prowadzenia sprawy bez współpracy z Klientem. Oznacza to, że zanim przygotuję stanowisko w sprawie, muszę przede wszystkim dokładnie poznać oczekiwania Klienta, czyli przeprowadzić odpowiedni wywiad z Klientem. Następnie jeżeli w trakcie przygotowywania pisma pojawiają się u mnie jakiekolwiek pytania lub mam do przedstawienia różne rozwiązania, konsultuję to z Klientem, przedstawiając mu plusy oraz minusy poszczególnych rozwiązań. Równie ważne jest według mnie to, by przed złożeniem ważnego pisma, umożliwić Klientowi zapoznanie się z jego finalną wersją. W ten sposób właściwie do zera redukuje się możliwość przedstawienia stanowiska niezgodnego z oczekiwaniami Klienta, co bez tych wyżej wskazanych czynności mogłoby się stać na skutek niezrozumienia lub nieporozumienia. 

Nie można jednak zapominać o tym, że są czynności, w których Klient musi uczestniczyć osobiście i według mnie niezwykle istotnym elementem roli adwokata jest właściwe przygotowanie Klienta do wszelkich czynności, w których Klient musi podejmować osobiste działanie. Oczywiście zdecydowanie najczęstszą taką czynnością będzie przesłuchanie Klienta. Choć przesłuchiwana osoba wie, co chce osiągnąć i co chce przekazać, często nie wie, w jaki sposób to zrobić. Jakie informacje są ważne, jakie podkreślić, w jakiej kolejności. Dlatego przed każdym przesłuchaniem Klienta spotykam się z nim i szczegółowo omawiamy przebieg przesłuchania. 

Moje spotkania z Klientami nie ograniczają się jednak tylko do przygotowania samego Klienta przed jego przesłuchaniem. Poza tym, że pozostaję z Klientami w bieżącym kontakcie w trakcie prowadzenia sprawy, spotykam się również z nimi przed każdą istotną czynnością, która ma zostać przeprowadzona w sprawie. Mam na myśli przede wszystkim tzw. osobowe źródła dowodowe, czyli przesłuchania świadków. W większości spraw są to tak naprawdę najważniejsze dowody do przeprowadzenia. O ile z prawnego punktu widzenia to ja posiadam wiedzę na temat tego, o co świadka warto zapytać, o tyle należy pamiętać, że to Klient najczęściej zna świadka i wie, jakimi informacjami świadek dysponuje. Z tego też powodu w porozumieniu z Klientem szczegółowo przygotowuję pytania, jakie warto zadać świadkowi. 

Czy powyższe jest czasochłonne? Tak. Czy skuteczne? Jak najbardziej. Znacznie prościej jest prowadzić sprawę bez współpracy z Klientem. W mojej ocenie taki sposób prowadzenia sprawy, jaki przedstawiłem, pozwala jednak na znacznie rzetelniejsze poprowadzenie sprawy - z wykorzystaniem wiedzy adwokata o niuansach prawnych oraz z wykorzystaniem wiedzy Klienta na temat sytuacji, w której się znalazł. Dlatego nie wyobrażam sobie pracować w inny sposób. 

Powrót

Lista tagów:

adwokat,adwokat-zielona-gora,kancelaria-adwokacka-zielona-gora,kancelaria-zielona-gora,rozprawa
Lista tagow
logo facebooka